dlapilota.pl

środa, 14 grudnia 2011

(D)VOR Kartuzy

"Urzędnicy" z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na własnej skórze przekonali się o wadach konwencjonalnego systemu VOR/DME. Wokół największego lotniska w Polsce - Okęcia, zastosowano już nowoczesne doplerowskie radiolatarnie. Teraz przychodzi kolej na główną pomoc radionawigacyjną dla Rębiechowa - VOR-a w Kartuzach. Ten "klasyczny" sprzęt przestał spełniać swoją rolę, co w mailu wyjaśnia mi pan z Działu Zarządzania Informacją i Komunikacją PAŻP-u:


Szanowny Panie,
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uprzejmie informuje, że ograniczenia w używaniu sektorów 065 – 315 deg, poniżej określonych pułapów wysokości, są spowodowane trudnym ukształtowaniem terenu otaczającego radiolatarnię VOR – Kartuzy.
 
Znajdująca się w tym sektorze Wieżyca oraz sąsiadujące z nią wzgórza powodują odbicia fal radiowych skutkujące błędami kursowymi, których nie można wyeliminować środkami technicznymi. Sytuację pogarszają też następujące czynniki: ciągły wzrost lasu, niska wysokość anteny VOR-a nad poziomem terenu oraz konwencjonalny typ radiolatarni VOR – dość podatny na zakłócenia spowodowane odbiciami fal radiowych od przeszkód terenowych.
W takich przypadkach normalną procedurą jest, iż poprzez informację NOTAM są nakładane stosowne ograniczenia.
Zadania konwencjonalnego VOR-a Kartuzy ma wkrótce przejąć nowy, dopplerowski VOR to znaczy DVOR – Rębiechowo, który jest już uruchamiany. Ten typ urządzenia radionawigacyjnego nie jest tak podatny na odbicia fal radiowych od przeszkód terenowych jak VOR konwencjonalny. 
W związku z powyższym do dnia 12 września 2012 roku pomoc nawigacyjna VOR – Kartuzy zakończy pracę operacyjną.
 
Z poważaniem
Dział Zarządzania Informacją i Komunikacją
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Taką właśnie odpowiedź uzyskałem, gdy wystosowałem elektroniczne zapytanie do naszej polskiej instytucji. Zrobiłem to po tym jak w życie wszedł NOTAM A5657/11 mówiący o dysfunkcji owej radiolatarni oraz anulowaniu dużej części niedawno wprowadzonych procedur odlotowych i dolotowych (SID i STAR).

Teraz szykuje się nam nowa doplerowska VOR (DVOR), która jest w trakcie budowy. Rzekomo miała ona być dostępna już na EURO 2012, ale wygląda na to, że nasi "budowlańcy" jak zwykle nie zdążą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz